martes, 13 de septiembre de 2016

Estratègies per a superar una crisi depressiva prolongada.

Aquesta primavera i sobretot el calor de l’estiu que estem vivint han afectat molt en general totes les persones, però a les que tenim una enfermetat mental, en el meu cas una depressió, penso que molt més.

Fent memòria sobre quan va començar la crisi, m’he de remontar a principis de març. Hi ha hagut alguns períodes curts de 5 o 6 dies de bonança, però últimament i des de final de maig visc de mínims tant pel que fa a les feines de casa com a les sortides  per compres o coses quasi necessàries.

Entre els símptomes més paralitzants hi ha la dificultat per llevar-me, angoixa,  desgana per l’ arreglo personal,  tristesa profunda, pensaments negatius acompanyats de sentit de culpabilitat, un cansament exagerat fruit de la calor i de no tenir un son reparador, molta susceptibilitat, falta d’afectivitat, alguna que altre resposta airada i malhumorada –posant cara de gos enfadat, dic en broma quan estic millor-,  pèrdua de memòria i concentració, molta lentitud en fer les coses, etc.

Amb aquest “ menú” com aguantar i no defallir generant més plors i tristesa?.

No tinc cap vareta mágica, però l’experiència m’ha ensenyat a tirar endavant  dia rera dia, sense programar quasi cap pla i visquent el moment present.

Des de fa molt temps apunto el que sobresurt de cada dia, per ser més objectiva quant vaig a la consulta del psiquiatre. No ho faig diàriament per no fer-ne un problema, sinó un parell de cops a la setmana, i això em va bé perquè així és com si esborrés el que m’ha passat i començés de nou.

També m’ajuda el no comprometrem a fer una cosa, anar a un lloc o sortir amb algunes persones un dia i hora concrets. Abans ho feia i m’angoixava molt si no podia anar-hi, ara sobre la marxa truco a la perruquera el dia que em sento capaç d’arribar-m’hi, o convido a que vinguin a casa si puc estar pels amics o familiars.
També mantinc l’amistat amb moltes persones a través del mòbil i algunes aplicacions d’internet, que sense abusar-ne són una bona manera de no estar aïllada.

I pel que fa al tracte amb les persones de la família o amistats íntimes, que són les que han de suportar respostes fora de to i que els poden ferir, quan ha passat la tempesta i torna una mica de calma el millor és demanar perdó, no fent comèdia i per quedar-me tranquil.la, sinó de debó, perquè segur que els he fet passar una mala estona. En molts casos es aquí on noto que la falta d’afectivitat no és real, però que ells estimant-me no saben com actuar ni si demostrar-ho o no perquè un dia  ho accepto i l’endemà ho rebutjo. I he de reconèixer que és així.

Igualment passa amb la falta de concentració i memòria , i amb la lentitud en fer les coses. Estant en crisi ho veig exagerat, em sento un desastre, però després analitzant-ho veig que tothom en general amb els anys va perdent una mica aquestes facultats i sens dubte les coses de casa costa més fer-les i es fan per etapes, quan de més joves ens menjàvem el món i erem capaçes de regirar la casa i netejar-la en un matí. Per tant el “desastre” perd importància perquè en part és normal.

Una vegada una doctora em va dir molt convençuda que quan estem malament, tots els que sabem de què va la història, és com si tinguéssim més de 40º de febre, i en algún altre article he posat dues frases de psiquiatres de renom on definien la depressió com “la tristesa de l’ànima” un, i l’altre “la impossibilitat d’interessar-se per a res i de sentir cap plaer”, el que col.loquialment diem –tant se me’n dóna-.

Aquestes explicacions no justifiquen que ens tornem persones intractables, ni que ens arrepengem en la crisi,- penso que tots volem superar-la quant abans -, però a mi em tranquilitzen i em fan pensar que si tinc pensaments, emocions i vivències que no voldria per a ningú, són fruit de l’enfermetat, que no l’he buscat ni provocat i per tant com menys hi pensi millor. No és gens fácil, d’acord, però si es pot parar de donar-li voltes o almenys intentar-ho una i una altra vegada, aquest sol fet ja és una petita victòria.


M. Carme Samaranch



No hay comentarios:

Publicar un comentario